Here is my color wheel with 18 wedges.
COLORS used (you need two hues in each primary color):
Phthalo Blue (cool)
Ultramarin Blue (warm)
Ultramarin Blue (warm)
Alizarin Crimson or Permanent Alizarin (cool)
Cadmium Red (warm)
Lemon Yellow (cool)
Cadmium Yellow (warm)
CHROMATIC BLACK - in the center (a mixture of primary colors)
THE PRIMARY RING - primary, secondary and tertiary colors
TINT RING - primary ring + white
CHROMATIC GREYS RING - complementary colors (opposite on the wheel) mixed in equal amount plus 50 percent white
SHADES RING - complementary colors mixed, one in full amount plus one tiny bit of the opposite.
CHROMATIC GREYS RING - complementary colors (opposite on the wheel) mixed in equal amount plus 50 percent white
SHADES RING - complementary colors mixed, one in full amount plus one tiny bit of the opposite.
SECONDARY COLORS:
ORANGE: cad red + cad yellow (warm + warm)
VIOLET: alizarin + ultramarin (cool + warm)
GREEN: phthalo + lemon (cool + cool)
Notes:
Cad yellow is mixed with a bit of cad red.
Cad red is mixed with a bit of cad yellow.
Some colors on the primary ring are mixed with a bit of white (ultramarin, phthalo, alizarin, lemon). Add a bit of white in the tertiary colors on the primary ring, as well.
Glossary:
intensity: Intensity of a color is how much it is saturated with pure colors, another description is how bright it is, as, yellow is more intense than blue. Green and Magenta are the same intensity.
value: how light or dark is a color
Cea mai buna ilustrare a relatiilor dintre culori ii apartine lui Johannes Itten, cel mai imortant teroetician al cromatologiei.
Studiile teoretice ale lui Johannes Itten fac parte dintr-o întreagă tradiție de studii asupra culorii, cum ar fi teoria lui Goethe și studiile lui Isaac Newton.
"În particular, Itten și-a bazat cercetările pe anumite studii despre procesele fiziologice legate de percepția cromatică. Daca închidem ochii după ce ne uităm o anumită perioadă de timp la un pătrat roșu, ne va apărea pe retină un pătrat verde. Putem repeta experimentul cu oricare altă culoare și la fel, închizând ochii, ne va apărea culoarea ei complementară. Acest fenomen se petrece deoarece ochiul are nevoie să regăsească griul pentru a se simți „bine”. Dacă amestecăm o culoare cu complementara ei, vom obține, într-adevăr, gri. Griul e acea culoare (sau combinație de culori) care produce în ochi o stare de echilibru armonios, de pace. Când lipsește, ochiul cere în permanență sau produce culoarea complementară, încercând să recreeze griul și să restabilească echilibrul.
Itten a observat că cele trei culori care amestecate dau gri și deci creează un echilibru armonios sunt: GALBENUL, ROȘUL și ALBASTRUL. A numit, așadar, aceste culori PRIMARE. Pentru fiecare culoare PRIMARĂ, a identificat respectiva culoare COMPLEMENTARĂ: pornind de la cele trei culori principale, dacă eliminăm una și le adunăm pe cele două rămase, se obține o culoare care, adunată cu cea eliminată inițial, generează din nou gri.
Itten a observat că cele trei culori care amestecate dau gri și deci creează un echilibru armonios sunt: GALBENUL, ROȘUL și ALBASTRUL. A numit, așadar, aceste culori PRIMARE. Pentru fiecare culoare PRIMARĂ, a identificat respectiva culoare COMPLEMENTARĂ: pornind de la cele trei culori principale, dacă eliminăm una și le adunăm pe cele două rămase, se obține o culoare care, adunată cu cea eliminată inițial, generează din nou gri.
Culorile secundare (sau complementare) sunt deci VERDE, PORTOCALIU și VIOLET. Culorile terțiare se obțin amestecând o culoare primară cu cea secundară învecinată. Așadar, verdele va fi între culorile terțiare albastru-verde și galben-verde, galbenul între galben verde și galben portocaliu și așa mai departe. Itten a construit în acest fel cercul cromatic. Culorile diametral opuse în cercul cromatic sunt complementare între ele (adică rezultatul adunării lor este griul).
În interiorul cercului cromatic, putem obține diferite acorduri cromatice de două sau mai multe culori. De exemplu, pentru a obține un acord cromatic de două culori, singura condiție e ca cele două culori să fie simetrice față de centrul cercului. Pentru a obține acorduri cromatice de trei culori, putem roti în interiorul cercului un triunghi echilateral sau isoscel: culorile atinse de vârfurile triunghiului vor fi triade de acorduri cromatice. În schimb, dacă selectăm pe cerc două perechi de culori legate între ele prin linii drepte perpendiculare care formează un pătrat sau un dreptunghi, se obțin acorduri cromatice de patru culori. În acest fel, se poate transfera conceptul de armonie a culorilor din planul emoțional subiectiv într-unul obiectiv." Irina Dumitriu https://editurafrontiera.ro/author/irina_dumitriu/
Glossary:
intensity: Intensity of a color is how much it is saturated with pure colors, another description is how bright it is, as, yellow is more intense than blue. Green and Magenta are the same intensity.
value: how light or dark is a color
mono-tone: one color pigment color like cadmium red
pure color: the full intensity of a color on a color wheel
complement: an opposite color, they work very well together as whole colors, mixed 1:1 they make a neutral dark.
split complements: a color scheme of three colors. The original, and an opposite/complement color to measure the location of the two colors next to it. Use more than one set of split complements of the same opposite color for a very harmonious color scheme.
pure color: the full intensity of a color on a color wheel
complement: an opposite color, they work very well together as whole colors, mixed 1:1 they make a neutral dark.
split complements: a color scheme of three colors. The original, and an opposite/complement color to measure the location of the two colors next to it. Use more than one set of split complements of the same opposite color for a very harmonious color scheme.
No comments:
Post a Comment